Rodzaje silników samochodowych

13 maja 2010 | Kategoria: Technologia | Tagi: , , , , ,

81Pod względem ilości wykonywanych suwów możemy silniki spalinowe podzielić na dwa rodzaje, pierwszym z nich są silniki dwusuwowe, drugim natomiast silniki czterosuwowe. Silniki dwusuwowe mają mniej skomplikowaną konstrukcję niż silniki czterosuwowe, zazwyczaj nie posiadają one rozrządu a jego rolę spełnia tłok. Poza rozrządem silniki te nie posiadają także tak zwanej miski olejowej. Jak sama nazwa wskazuje podczas swojej pracy silnik dwusuwowy wykonuje dwa suwy – najpierw suw do góry, aż do tak zwanego martwego punktu, gdzie dochodzi do zapłonu i następnie suw w dół nazywany suwem pracy. Silniki dwusuwowe posiadają zarówno wady jak i zalety. Wśród ich zalet możemy wymienić ich mniej skomplikowaną, a zarazem lżejszą konstrukcję, co oczywiście przekłada się na zdecydowanie niższy koszt produkcji w porównaniu do silników czterosuwowych. Ponadto moc osiągana przez silniki dwusuwowe jest relatywnie większa w porównaniu do silników czterosuwowych o tych samych pojemnościach. Niestety silniki dwusuwowe posiadają także szereg wad jedną na nich jest niestety ich ekologiczność, w silnikach tych dochodzi do spalania oleju, który dodawany jest do paliwa, co znacznie podnosi ich uciążliwość dla środowiska. W tej właśnie kwestii silniki czterosuwowe są zdecydowanie mniej szkodliwe. Ponieważ konstrukcja silników dwusuwowych jest stosunkowo prosta konieczne jest w nich przepłukiwanie silnika, co oczywiście bezpośrednio wpływa na poziom zużycia paliwa przez taki silnik, a tym samym obniża jego sprawność (również w tej kwestii silniki czterosuwowe są bardziej ekonomiczne). Ostatnią z wad silników dwusuwowych, o której warto jest wspomnieć jest ich większa awaryjność, dokonywanie przeglądów i napraw samochodu musi następować zdecydowanie częściej niż w przypadku silników czterosuwowych. Silniki czterosuwowe jak sama nazwa zresztą wskazuje pracują w trybie czterech suwów na jeden cykl pracy. Na rynku dostępne są konstrukcje silników samochodowych tego typu posiadających zarówno zapłon samoczynny jak i zapłon iskrowy. Jak już powyżej wspomniano silniki dwusuwowe charakteryzują się stosunkowo prostą konstrukcją, oczywiście w przypadku silników czterosuwowych jest zupełnie inaczej. W ich przypadku układ rozrządu staje się elementem koniecznym, muszą być one również zaopatrzone w misę olejową. Wymóg zastosowania obu tych układów znacznie komplikuje konstrukcję silnika. Zazwyczaj silniki czterosuwowe posiadają pośredni układ chłodzenia, ale spotykane są także silniki z chłodzeniem bezpośrednim. W cyklu pracy silnika dwusuwowego wymienić możemy następujące etapy: ssanie, sprężanie, praca oraz wydech. Są to właśnie te cztery suwy. Podczas ssania tłok silnika porusza się w dół i dochodzi do zassania mieszanki paliwowej. Następnie tłok zaczyna poruszać się do góry, w ten sposób rozpoczyna się suw sprężania, tłok porusza się aż do osiągnięcia górnego martwego punktu, gdzie dochodzi do zapłonu mieszanki i tłok zaczyna poruszać się w dół (suw pracy), a po osiągnięciu dolnego martwego punktu ponownie w górę (suw wydechu). Obecnie silniki czterosuwowe wypierają powoli silniki dwusuwowe, dlatego też nasze samochody w większości przypadków zaopatrzone są w bardziej ekologiczne silniki wykonujące cztery suwy, do czego zmusza ich producentów konieczność troski o ekologię.

Kategorie

Autoznetu.pl

Wszyscy kochamy szybkie samochody. Maja one w sobie, to cos , taka jedyna w swoim rodzaju magie, która nie pozwala przejsc obok nich calkowicie obojetnie (cashino-poland.pl). Najwieksze wrazenie robia bez watpienia na mezczyznach, dla których sa spelnieniem dzieciecych lat, kiedy to wielokrotnie oczami wyobrazni widzieli sie za kierownica tych sportowych samochodów. Oczywiscie sa to samochody dla bardzo bogatych ludzi, gdyz funkcjonalnosc nie jest atutem tych pojazdów. Samochody sportowe sa idealne dla pasjonatów, którzy chca czerpac przyjemnosc z podrózowania tymi piekielnie szybkimi maszynami. http://daimlerchrysler.pl. Lekka konstrukcja, bardzo mocny silnik, to dwa niezbedne elementy dla kazdego pojazdu tego typu. Oczywiscie pozadany jest Jeszce sportowy design nadwozia oraz kokpit utrzymany podobnym stylu, aby wszystko tworzylo spójna calosc, która zrobi duze wrazenia na niejednym. Musimy jednak pamietac, ze wizyta na stacji benzynowej takim autem moze przyprawic nas o lekki szok, gdyz zuzycie paliwa tych sportowych samochodów jest bardzo wysokie. Myslimy szybkie samochody, mówimy Ferrari. Ten włoski koncern jest bez watpienia symbolem takich pojazdów. Zalozenie tego przedsiebiorstwa mialo miejsce w 1947 roku. Obecnie firma ta ma swoja siedzibe we wloskim Maranello. Samochód ten kojarzy nam sie jednoznacznie z ogromnymi predkosciami rozwijanymi na autostradach czy torach wyscigowych. Niektóre modele tej marki sa w stanie rozwinac predkosc maksymalna dochodzaca do trzystu osiemdziesieciu kilometrów na godzine. Naleza do nich modele takie jak F 50 GT oraz FXX. Pierwszy z nich jest swojego rodzaju unikatem, gdyz wyprodukowane zostaly ledwie trzy egzemplarze. Sposród nich, dwa zostaly zamówione przez prywatnych odbiorców. Od zera do predkosci szescdziesieciu kilometrów na godzine samochód ten rozpedza sie w ledwie 2,9 sekundy. Robiaca wrazenie moc w postaci 750 koni mechanicznych moze nie jednego milosnika przyslowiowych czterech kólek przyprawic o zawrót glowy.

Ferrari FXX jest przeznaczone natomiast tylko i wylacznie na tory wyscigowe. Nie posiada bowiem homologacji uprawniajacej do udzialu w zwyklym ruchu drogowym. Tych bolidów na swiecie jest dokladnie trzydziesci jeden. Wlascicielem jedne go z nich jest slynny kierowca wyscigowy Michael Schumacher, na specjalnie zyczenie którego samochód zostal pomalowany na kolo czarny. Cena tej sportowej maszyny wynosi okolo bagatela póltora miliona euro. Oczywiscie w takim modelu szesciostopniowa skrzynia biegów jest juz czyms absolutnie naturalnym. Osiagniecie predkosci rzedu dwustu kilometrów na godzine zajmuje mu tylko dwanascie i pól sekundy. Silnik o pojemnosci przekraczajacej szesc litrów, przy równoczesnej niezbyt duzej masie wlasnej samochodu wynoszacej okolo 1100 kg pozwala na tak spektakularne osiagi. Niestety wiaze sie to z duzym spalaniem, które przekracza trzydziesci litrów na sto kilometrów. Modele Ferrari, o których byla mowa powyzej to bez watpienia wspaniale samochody mogace zrobic wrazenie na kazdym, przeznaczone jednak dla ludzi o bardzo duzym portfelu, gdyz malo kto moze sobie pozwolic na wydatek ponad miliona euro. Dla wiekszosci pozostana wiec tylko w sferze marzen.